srpski jezik

                                                  ПРВА БРАЗДА 
     5.група                                                                                       Милован Глишић 

1.Како Огњан после ручка започиње орање?
Огњан орање започиње самоуверно,жели мајци да докаже да уме да оре(тјс.да покаже да је зрео мушкарац), прави своју прву бразду.

2.Због чега Миона,,не смеде" да помогне Огњану?
Мислим да Миона не жели да помогне Огњану зато што мисли да  је коначно дошла глава куће и да је јак,безобзира што је Огњан Мионин син.

3.Како објашњаваш Мионино стално освртање на Огњаново орање?
Миона се стално врти око њега зато што Огњан први пут оре.

4.Због чега се у Миони мешају осећања туге и радости?
Мешају се зато што са једне стране Миона се плаши за Огњана (зато што оре први пут),а са друге стране је срећна зато што син преузима домаћинство,постаје домаћин породице.

5.Пажљиво прочитај Мионин монолог,која реченица најбоље одржава Мионин оптимизам и због чега?
,,Та ред је једном да и мене Бог обрадује!И зар ја нисам срећна?Ко то каже!Те како сам срећна!Море,имам ја сина!Имам домаћина,хеј!Неће мени више пословати туђе руке.Аја!Нема нико оваког детића.Ено га оре!Не може боље ни Јеленко!Момак је то!Још годину,две па ћу га оженити-ако Бог да!О,та и моја ће кућа пропевати!"
Најбоља реченица које је одржава је ова:,,Боже јаки,молим ти се,подржи ме у здрављу и снази док ми не ојачају ова крила моја!"
Зато што Миона није хтела да се преда.Молила се Богу да  има још снаге,да би могла да прехрани своју децу и себе.

6.Како Душанка доживљава мајчин повратак у кућу са њиве иза лаза?
Душанка срећно доживљава мајчин долазак,зато што од кад јој је отац умро Миона је била тужна.Кад се Миона вратла са њиве,срећна је била јер не памти да је мајку видела икад веселију.

7.Покушај објаснити шта је то Миону одржало усправном  на путу од самохране мајке до жене која ,, певуши неку веселу песмицу".
Мислим да ју је одржало усправном њена деца и њено веровање да ће се све добро ѕавршити,као што је и било.

8.Да ли  и након ових последњих ратова има сличних породица као што је Мионина?
Да,има.После тих ратова,много мушкараца је погинуло,па су се зато жене опет удавале,или су се селиле код своје родбине.Миона није хтела то да уради.Зато је изабрала тежи пут.Хтела је да њена деца знају ко су и којим је био отац.




Domaći zadatak:gramatika 115. i 117.strana👇



Domaći zadatak:gramatika,118 i 119.str.👇👌


Domaći zadatak:gramatika,120. i 121.strana👇👍







                                                        ДЕСЕТИЦА
                                                                                       Иван Цанкар
                                                                                      
Књижевни род:eпика
Књижевна врста:приповетка
Тема:Сећање писца на детињство, осећања која су изазвала мајчино писмо и десетица у њему(због десетице дечак је имао помешана осећања;туге и радости)
Место:Љубљана
Време:крајем 19.века,почетком 20.века,кишовито време
Порука:Мали знак пажње и љубави и најтужнијем човеку враћа осмех на лицу!
             - Имај разумевања за сиромашне,усамљене и болесне људе!
Биографија о писцу:
Иван Цанкар је рођен 10.маја 1876.године,у граду Врхника, у Словенији.Умро је 11.децембра 1918.год.у Љубљани,Словенији.Био је словеначки књижевник.Pано је остао без оца,па се тешко школовао.Његова породица је била веома сиромашна,па нам је кроз ову приповетку показао  како је бити сиромашан.Студирао је у Бечу технику,али је одустао и посветио се књижевности.Најпознатија дела су:,,Десетица", ,,Слуга Јернеј и његово право", ,,Шољица кафе", драма ,,Краљ Бетајнове"...

Ivan Cankar (1876-1918)




                 











                                                 Одговори на питања:
1.Покушај да протумачиш  о каквим болним искуствима говори приповедач(наратор)у уводном делу приче.
Говори о проблемима које је имао у школи(финансијски,болело га је то што су његови другари имали новца,могли су да се прехране,а он није имао).

2.Чију душу разгрће?
Писац разгрће своју душу.

3.Чега се присећа јунак ове приче?
Присећа се свог детињства(које је било тужно,јер је писац био сиромашан па његова породица није могла да му пријушти потребне услове).

4.Он живи у тешким условима,суочен са сиромаштвом.Потражи делове текста из којих то можеш да закључиш.
,,Било ми је хладно док сам се облачио;и гладан сам био;нисам имао доручак,док су га она тројица имала;из кухиње је пријатно мирисала кафа.Код куће сам рекао да ујутру добијам кафу тамо негде у Шенпетерској улици,а то није била истина."
,,Видео сам ону драгу ,увелу, дрхтаву руку која је међу прстима држала последњу десетицу и најзад је спустила у писмо.Јер десетица је била последња,то сам знао,као да је на њој било записано."

5.Прати речи којима су описана његова осећања и мисли од тренутка када се буди до уласка газдарице у собу.Поређај те речи оним редом којим се јављају у причи.Шта запажаш?
Његова осећања су тужна,болна,страховита,горка,уплашена...
Запажам да је дечак хтео мало пажње и за њега.

6.Како дечак доживљава школу?
Дечак доживљава школу као велика препрека,школа му изгледа као да га гледа љуто,мрко и строго.

7.Шта је према твом мишљењу важно за срећу у животу?
Мислим да је важна љубав и пажња и да стално идемо са осмехом на лицу.Да је неко од његових школских другара или из собе,приметио да он нема пара и да нема шта да једе,могао би му дати векну хлеба.Та мала пажња би му много значила!

 



Domaći zadatak:Pismo dragoj osobi👇👌

                                                                   МОСТОВИ
                                                                                                 Иво Андрић
                               Одговори на питања:

1.Шта су мостови?
Мостови су грађевине које служе да би човек прешао са једне обале на другу.

2.Зашта служе мостови?
Мостови служе да олакшају прелазак човека или неког терета(да се пређе са једне стране на другу).

3.Какве сте све мостове видели?
Видела сам разне мостове.На пример:дрвене,камене,метални,бетонски мостови...

                                         Питања из видеа:

1.Писац ти открива да су мостови одувек заокупљали његове мисли и дух.Каквим им грађевинама сматра?Која њихова својства истиче?
Писац мостове сматре корисним,важним и светим.Истиче да су мостови добри и како су мостови лепи,корисни, да је мост важна грађевина...

2.Зашто сматра да мостови не служе ничим што је тајно или зло?
Писац то сматра зато што је неко улагао труд да би саградио мост,да људи могу са олакшањем да преносе терет.

3.О којим врстама мостова говори?
Говори о каменим,железним,дрвеним,сарајевским,шпанским,швајцарским,турским и римским.
Ти мостови су писцу увек остали у сећању.

4.О којој људској особини сведочи неуморно подизање мостова-шта повезује све неимаре(градитеље мостова)света?
Он сведочи о напору,упорности,доброти...Градитеље повезује  жеља да направе добар,чврст,леп мост(пре свега имају жељу да направе мост да би људима олакшали).

5.Зашто су мостови нешто више од обичих грађевина?
Мостови су важнији зато што спајају десну и леву обалу(мост је важан зато што је и обележје неког града)

6.Задржи се на опису мостова.Које мостове писац не може да избрише из сећања?
Он не може да избрише мостове које је у пролазу видео.Углавном му остају сећања из различитих држава.Сарајевски мостови,камени мостови у Шпанији,дрвени мостови у Швајцарској,фантастични мостови у Турској,римски мостови у јужној Италији.


                                       УСПОМЕНЕ,ДОЖИВЉАЈИ И САЗНАЊА
                                             (Одломак)                                           Милутин Миланковић
Милутин Миланковић рођен је 28.маја 1879.год.у Даљу,Хрваткој.Умро је 12.децембра 1958.год.у Београду.Био је српски математичар,астроном,геофизичар,климатолог,доктор техничких наука.Написао је књиге:,,Канон осунчавања земље и његова примена на проблем ледених доба",Кроз васиону и векове", ,,Успомене", ,,Сећања", ,,Списи из историје наука" и још многа дела.

1.Који су ти омиљени наставници?
Омиљени наставници су ми они који су смешни,весели и који се труде да помогну и продубе деци знање.Сви наставници су ми на неки начин омиљени,без обзира што су неки строжи,а неки попустљивији.

2.Објасни зашто волиш њихове часове.
Волим их зато су ми занимљиви и интересантни,а и смешни.

3.Које особине,по твом мишљењу,красе доброг наставника?
По мом мишљењу особине које требају да красе доброг наставника су: интелигенција,да је смешан,да има стрпљење...

4.У којој мери наставници својим радом и поступањем могу да код ученика подстакну љубав и интересовање за предмет који предају?
Наставници са великом мером могу да заинтересују ученика.Мислим да наставници могу  кроз машту и забаву да ученицама покажу како је тај предмет интересантан и забаван!

5.Објасни како наставници могу да мотивишу своје ученике за рад и подстичу њихова интересовања и напредовање у стицању знања.
Могу кроз креативност и забаву да им покажу како је предмет интересантан.Наставници могу да  истакну неке занимљиве чињенице о том предмету,ђаку ће бити веће интересовање за тај предмет!

6.Наведи шта све о Миланковићевом школовању сазнајеш читајући наведени текст.
Сазнајем да је био врло добар и да неки предмети нису га интересовали.

7.Какав је он био ђак?
Био је врло добар(то јест,из 2 предмета био је добар,а из свих осталих врло добар).

8.Који предмети њега не привлаче?Објасни због чега.
Не привлаче га историја и географија.Зато што су му ти предмети досадни.

9.Наведи особине које он поштује код професора.
Милутин код професора поштује то што га пажљиво слуша.

10.Шта је допринело да заволи природне науке?
Допринело је зато што су добили нов предмет(хемију),и зато што му је директор дао највишу оцену.

11.На који начин он проводи зимски распуст?
Проводи тако што поручује разне ствари за хемију и у малу собицу прави своју малу лабараторију.

12.Уочи које су особине помогле Миланковићу да постигне добар успех у школи.
Пре свега инталигенција,памћење,разумевање...

13.Запази какав је био Миланковићев професор математике.
Професор је био паметан човек,који се трудио да Милутина направи одличним ђаком.Он је знао добро да слуша и могао је да га разуме.

14.Наведи особине које он цени код њега.
Особине које професор цени код Милутина су:мудрост,памћење.

15.Објасни на који начин је он допринео да Миланковић заволи математику.
Мислим да ју је заволео зато што му је професор дао највишу оцену,а и зато што га је пажљиво слушао и могао лако да реши задатке.


                                                    ХАЈДУЦИ
                                                                                                                    Бранислав Нушић
Бранислав Нушић — Википедија, слободна енциклопедија    Бранислав Нушић рођен је 20.октобра 1864.год.у Београду,а умро 19.јануара 1938.год.у Београду.Био је српски комедиограф,писац романа,прича и есеја,зачетник реторике у Србији,и истакнути фотограф аматер.Такође је радио као дипломата.Бранислав је рођен у Београду као Алкибијад Нуша у цинцарској породици Ђорђа и Љубице Нуше.Надимак му је био Бен Акиба.Његов отац је био угледни трговац,али је убрзо после Нушићевог рођења изгубио богатство.Нушић је у Смедереву провео своје детињство и похађао основну школу и прве две године гимназије.Нушић је матурирао у Београду.Са 18 година,законски је променио своје име у Бранислав Нушић.
       
Књижевни род:епика
Књижевна врста:роман
Цитат који ми се свиђа:,,Живи се и после смрти ако је човек за живота чинио добра дела"
-Хајдуци су били људи који су се борили против Турака.Они су штитили народ.Када је био Ђурђевдан имали су ,,хајдучки састанак",а на Митровдан имали су ,,хајдучки растанак".Хајдуци су били храбри.Људи су одлазили у хајдуке зато што нису хтели да буду робови,нису хтели да их Турци управљају.
-Тема романа:Дечаци одлучују да иду у хајдуке зато што не желе да иду у школу и хоће да имају слободу(тј.да их родитељи не бију,да могу да раде шта хоће),желе да их неко разуме.
-Порука(идеја)романа:Не смемо бити поводљиви,па слушати горег од себе само даа бисмо доказали да нисмо кукавице,нарочито ако смо свесни да то што чинимо није добро и да оно може да штети другима,а највише нама самима.Порука одраслима је да требају да разумеју децу.
Композиција романа:
-Aутор описује како су изгледали он и његови другари и какве су имали оцене
-Дечаци се окупљају око стабла
-Када је четвртак,дечаци причају ко би шта волео да буде
-Долази недеља,а долази и Чеда Брба који се са дечацима увек састајао када је недеља
-Дечаци причају о дечаку Матамути и Чеда постаје љубоморан
-Чеда одлучује да и иде код Матамуте
-Чеда када се враћа,почиње да измишља да је победио Матамуту и како су се борили
- Чеда предлаже да иду у хајдуке
-Долазе до гроба Максе Жабе где се заклињу.
-Одлазе у планину
-Иду у планине,где су срели магарца кога су и узели
-Чеда прича о свом јунаштву и остали дечаци причају своје доживљаје
-Родитељи почињу да се брину
-Почињу да их траже,где долази и полициција
-Када су се дечаци вратили кући,чекају их батине и заклињу се родитељима да им неће падати глупости на памет
-Облици казивања:
приповеда се у 1. и 3. лице
дескрипција
-Ликови романа:
Чеда Брба,Лаза Цврца,Сима Глуваћ,Мита Трта,Миле Врабац,писац,родитељи...
Чеда Брба-он је био најјачи међу свима њима.Волео је да се хвали,а и љубоморан је био.Волео је да лаже,а његови другови морали су да се претварају да му верују како их неби пребио. Мита Трта-Он је био лењ и мрзело га је да дуго прича,али је био дечак меканог и доброг срца који би се увек расплакао када би се нешто десило.На пример,када је Жика Дроња добио 2,уместо да је он плалао,расплакао се Мита.Његови укућани су га тако звали,па отуд му тај надимак.
Сима Глуваћ-Сима када се играо није био глув,а у школи се правио да јесте.Кад год није знао лекцију,он се правио да не чује.Зато су га тако и прозвали-Глуваћ.
Лаза Цврца-Он је био најмањи у одељењу.Одлично је знао гимнастику.Волео је да засмејава другаре,а знао је да се кези као жаба.Када би професори питали нешто Лазу,он би муцао.
Жика Дроња-Жика је био увек дроњав.Све је висило са њега,изгледало је као да је ушивен.Сем тога,увек је био убрљан као прасац(сав би се умазао од мастила на прим.)Зато што је био дроњав добио је такав надимак.Он је вредно учио,али када би стигао у школи,све би заборавио.
Миле Врабац-Добио је такав надимак зато што када су срели попа,он му је рекао нешто везано за врапца,па отуд му тај надимак.Био је немиран и најлошији ђак у разреду.

Књига има 150 страна.
Највише ми се допала прича од Чеде Брбе.Из његове приче могу се извући много поука.Свиђа ми се што је Марко своје благо поделио сиротињи.То је великодушно,то значи да није себичан!
 У причи се говори о цару који хоће да му мудар човек који ће одговорити на његова питања.Тај мудар човек је Марко.

                                                                                                  Крагујевац,14.05.2020
 Драги Чедо,
знам да ћеш се наљутити на мене и да ћеш ме можда пребити,али морам да ти кажем.Од почетка ми се није свидела идеја да идемо у хајдуке.Лепо смо се провели,али сада смо сви у казни и ја нећу моћи да излазим напоље месец дана.Можда смо требали да кажемо родитељима,пре него што смо кренули.Моја мајка се много забринула за мене,била је и љута а и срећна уједно.Не знам да ли ти можеш да изађеш,али ја не могу и због тога сам љут и тужан.Када смо отишли у хајдуке,био сам и срећан и забринут.Шта је било,било је али ова авантура са нашег хајдуковања била је баш лепа и чудна и нећу је заборавити!Једва чекам да се сви опет зајено скупимо око храстовог стабла!
                                                                                    Пуно те поздравља,твој друг Мита








https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vSVqMhx27D-D5vzPcZTLVbDkxaYR213u9Cb_sFe3fgjulnQxIGJy0KcDu6_hytL5t3cLEbX2h6tfz6K/pub?start=true&loop=false&delayms=3000
👆👆👆
 Prezentacija na temu,,Moja omiljena knjiga"
  

Коментари

Постави коментар

Популарни постови